Välkommen till Vänerns Pärla Cup 2024
IBK Lockerud Mariestad hälsar er varmt välkomna till Mariestad och Vänerns Pärla Cup! Här följer information om cupen. Vid eventuella frågor så finns kontaktuppgifter sist i informationen.
Hitta till NOVAB arena och parkering
Närmaste adress till NOVAB arena är Drottning Kristinas väg 48.
Under morgonen fram tills det att alla lag har anlänt så kommer det att finnas parkeringsvärdar på Drottning Kristinas väg som anvisar till parkeringar. OBSERVERA! Med hänsyn till framkomlighet för räddningstjänsten får parkering enbart ske på anvisade och ordinarie parkeringsplatser.
Ankomst och frågor under dagen
Lag som anländer på cupdagens morgon anmäler sig i ”Välkomst- och infocenter” som ligger direkt till höger innanför huvudentrén till NOVAB arena. Vid ankomst går ni först dit och anmäler er. Där får ni ett informationskuvert med cupmaterial samt blir visade till ert omklädningsrum.
Lag som övernattar erhåller motsvarande information vid sin incheckning på Vadsboskolan (se nedan under logi). Vadsboskolan ligger bredvid NOVAB Arena (samma parkering).
Till Välkomst- och infocenter kan ni vända er med alla frågor under dagen. Här lämnas och återfås även upphittade och borttappade saker under dagen.
Omklädningsrum
Omklädningsrummen kommer under dagen att vara olåsta, tänk därför på att inte lämna kvar värdesaker! Vi är många lag som delar på omklädningsrummen.
Funktionärer kommer löpande att kontrollera toaletterna i arenan så att dessa är fräscha, så även omklädningsrummen. Vi är tacksamma om vi alla kan hjälpas åt att hålla rent och snyggt både i omklädningsrum och i övriga lokaler under dagen.
Kontakta Välkomst- och infocenter om något saknas, inte fungerar och så vidare.
Kiosk och grill
Calles Café erbjuder ett brett utbud av fika, godis och enklare mat. Bland annat serveras korv med bröd och toast.
Från lunchtid kommer det att finnas möjlighet att köpa grillade hamburgare i anslutning till arenans huvudentré. För lag som vill äta hamburgare gemensamt finns det möjlighet att förbeställa i grillen så att hamburgarna finns klara en viss tid. När ni checkar in på cupen kommer ni att få en beställningsblankett för en eventuell samlad beställning.
Sjukvård
I Välkomst- och infocenter vid entrén finns plåster, tabletter vid huvudvärk eller feber samt en hjärtstartare.
Brandskydd
Parkeringen framför huvudentrén är återsamlingsplats. Vid ett eventuellt brandlarm agerar respektive lagledare utrymningsledare för sitt eget lag, räknar in sina spelare och avrapporterar till cupledningen (person i neonfärgad väst) som kommer att finnas på återsamlingsplatsen. Studera arenans utrymningsplaner.
Logi och frukost
Lag som övernattar checkar in på Vadsboskolan vid huvudentrén. Vadsboskolan ligger i direkt anslutning till NOVAB arena (samma parkering). På Vadsboskolan kommer det under hela helgen finnas logivärdar. Vid ankomst:
-
Ledarna checkar in laget
-
Rundvisning och information om ordningsregler och brandsäkerhet (OBS! Utan packning)
-
Laget hämtar sin packning och visas till lektionssalen man ska sova i.
-
Fotografera rummet. Fotografera rummet när ni kommer så att ni vet hur det ska återställas.
Allergi – nötförbud i övernattningslokalerna!
Det råder totalt nötförbud i Vadsboskolan under Vänerns Pärla Cup! Vi ber er ledare upplysa spelare och medföljande anhöriga om detta.
Vi vill att ni återställer enligt anvisning och lämnar övernattningslokalerna senast klockan 11:00. Innan ni lämnar login ska en avstämning med logivärden ske. Ta även ett foto att jämföra med det ni tog när ni kom.
Frukosten serveras mellan 06.30-08.00 i skolans restaurang Tuva. Restaurangen ligger i en annan byggnad på baksidan av skolan.
Träningsläger
Lag som även bokat träningsläger tränar i Prismahallen (promenadavstånd). Träningstiderna är 60 minuter långa, men det är nollbyte mellan lagen. Det är därför viktigt att ni lämnar planen i god tid.
För lag som tränar i Novab Arena under cupen:
Vi har flera hallar i Novab Arena. Mer information om var just ni ska träna finns på separat information.
För lag som tränar i Prismahallen:
Till Prismahallen är det som sagt inte långt. Hallen bemannas av hallvärdar som finns på plats och visar er vad som gäller där. Där finns också omklädningsrum.
Innebandyprylar och cuptröjor
På första våningen, intill entrén, finns vår samarbetspartner Intersport och säljer innebandyprylar till fina cuppriser under dagen. Missa inte heller att köpa den grymt snygga och supersköna Cuphoodien!
Information kring förbeställning av Cuphoodie har skickats ut till kontaktperson för laget. Passa på att nappa på det erbjudandet och ha tröjan klar när ni kommer på plats!
Resultat/spelschema
4 mot 4
Ingen resultatrapportering sker.
Vid problem med spelschema, spelregler etcetera, kontakta infocenter för vidare referens till huvudsekretariat och/eller cupledning.
5 mot 5
Resultatrapportering sker via cupens hemsida. Detta kommer att liverapporteras, så att föräldrar och anhöriga kan följa resultaten direkt via nätet.
Vid problem med spelschema, spelregler etcetera, kontakta infocenter för vidare referens till huvudsekretariat och/eller cupledning.
Lunch & Middag
Lunch
De lag som har förbeställt lunch äter denna i Vadsboskolans restaurang Tuva. Ni har fått särskilda mattider som gäller för just er.
Alla lag ska äta sammanhållet, det vill säga hela laget och samtliga ledare ska vid ett och samma tillfälle prickas av vid entrén till matsalen.
Middag
Middagen serveras på utsatta tider på övervåningen i NOVAB Arena. Likt för lunchen skall samtliga lag äta sammanhållet.
Spelordning och regler
Alla lag spelar minst fem matcher. Det innebär att ni kommer till cupdagen med full vetskap om dagens motstånd.
Laguppställningar och matchprotokoll
Laguppställningar ska rapporteras in i via cupens hemsida senast torsdagen innan cupen. I samband med incheckning i Info- och Välkomstcenter/logicenter ska eventuella korrigeringar på laguppställningen meddelas.
För att registrera din laguppställning så loggar du in på cupens hemsida och ditt lag. I högerspalten finner du registrera spelare.
Matchtid
För samtliga klasser gäller att matchtiden är "rullande". Det vill säga att tiden inte stannas vid till exempel mål, inslag med mera. Klockan stannas dock då domaren bedömer att längre spelavbrott kan uppstå på grund av att till exempel en skadad spelare behöver tas om hand eller att spelplanen behöver rättas till (till exempel justera sarg eller torka golv). Tiden är rullande hela matchen, även i slutminuterna av andra perioden. Systemet med rullande tid ställer krav på fair play och att alla hjälps åt att starta spelet snabbt i alla lägen av matchen!
För 10/11/12-klasserna sker spel med matchtiden 2x14 minuter "rullande" tid.
För 13-klasserna sker spel med matchtiden 2x12 minuter "rullande" tid.
Utvisningar
Utvisningstid räknas från det att spelaren lämnat planen och att matchen sätts igång igen.
Tröjfärger/Uppvärmning/Paus/Timeouter
För lag som saknar bortaställ så finns västar i sekretariaten vid behov.
Det är viktigt att ni kommer i god tid till matcherna. Uppvärmning på planen sker utan boll. Börja värma upp bakom de lag som tackar varandra efter spelad match.
Pausen är kort (cirka 3 minuter) och lagen ska då stanna vid sitt bås (inte gå ned till sarghörn)
Inga timeouter medges.
Överåriga spelare
Vänerns Pärla Cup syftar till en rolig cupupplevelse där alla lag kan vara med. Många lag har blandlag med många årskullar i laget. Alla spelare ska få vara med även om de är överåriga. Inga dispenser krävs därför för överåriga spelare. Vi litar på att alla ledare hanterar denna möjlighet/situation med gott omdöme.
Plan och målburar
Klasserna 10/11/12 spelas på fullstor plan (Tunahallen är dock något mindre, 36 ggr 18 m) med fullstora mål.
Klasserna 2013 spelas enligt reglerna för blå nivå. Detta innebär spel på plan som är 15m x 30m och spelas 4 mot 4 (istället för det sedvanliga 5 mot 5) inklusive målvakt. Målbur som används i dessa klasser har storleken 120cm x 90cm.
Övrigt
Möjligheterna till uppvärmning inomhus är begränsade, då vi räknar med mycket folk på alla tillgängliga ytor. Om laget vill värma upp eller bara ta lite luft utomhus finns ett kortare motionsspår beläget 300 m väster om arenan och 500 m norrut finns parken Alhagen.
Den hållbara fritiden
IBK Lockerud Mariestad är mycket stolta över att berätta att vi är en av de föreningar som jobbar med de globala målen lite extra. Vårt projekt “Den hållbara fritiden” gör vi i samarbete med Unesco och Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Vi vill därför påminna er om att gärna samåka till cupen samt att sortera ert avfall under tiden ni är här. Vi vill också tipsa er om att uppmärksamma vårt jobb som syns i delar av arenan. Fråga gärna oss om ni vill ha tips om hur ni kan ta med det hem till era föreningar och låt oss berätta hur vårt arbete fortskrider!
Kontaktuppgifter
Kontakta gärna oss om ni har frågor och funderingar
Camilla Cardell 070-390 35 17, vpc@lockerud.nu
Elin Werner 070-265 70 58, klubbchef@lockerud.nu
Än en gång varmt välkomna till Vänerns Pärla Cup!